منو

فراخوان

دعوت به همکاری

اخبار شهرستان‌ها

با هدف تبیین آرمان‌های شهید حاج قاسم سلیمانی؛

سلسله نشست‌های مجازی «مکتب سلیمانی» در کتابخانه مرکزی ارومیه برگزار شد

به همت کتابخانه مرکزی ارومیه، سلسله نشست‌های «مکتب سلیمانی» با محوریت وصیت نامه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی ادارهکل کتابخانههای عمومی استان آذربایجانغربی، سلسله نشستهای مکتب سلیمانی با محوریت وصیت نامه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و با هدف تبیین آرمان‌های شهید حاج قاسم سلیمانی به همت کتابخانه مرکزی ارومیه و با همکاری  اداره کل کتابخانههای عمومی استان، کانون خادمیاری ایثار و شهادت و همچنین کانون کتابخوانی آستان قدس رضوی، نمایندگی ارومیه، در بستر فضای مجازی برگزار شد.
 سمیه نیکزاد، مسئول اجرایی این برنامه گفت: این سلسله نشست‌ها با هدف تبیین آرمان‌های شهید حاج قاسم سلیمانی و شناساندن ابعاد شخصیت این شهید والا مقام، از 7 دی ماه 1399 آغاز به کار کرد و یکشنبه هر هفته با حضور اساتید مجرب، خادمیاران رضوی و کتابداران  و ... در بستر فضای مجازی برگزار گردید.
وی افزود: این نشستها با محوریت وصیت‌نامه الهی _سیاسی این شهید، به زوایای عرفانی و معنوی زندگی سردار سلیمانی پرداخته و با سخنرانی اساتید مختلف جنبه‌های مختلفی از منش و شخصیت این شهید والامقام به حاضران در این وبینار ارائه شد.
نیکزاد تصریح کرد: جلسات اول و دوم این نشست‌ها با حضور حسین سلطانی، مدرس  دانشگاه، برگزار گردید.
سلطانی، در نخستین جلسه این نشست‌ها گفت: جایگاه مکتب سلیمانی به قدری والاست که به نظر می‌رسد حتی از شهادت حاج قاسم نیز بالاتر باشد. سردار سلیمانی دارای نظام ارزشی سازمان یافته‌ای بود که ویژگی‌های آن را در عمل به ما نشان داده که مجموع این نظام ارزشی سازمان یافته را می‌توان مکتب نامید. ما باید در مدارس و دانشگاه‌ها و مساجد و هیئت‌ها آن را آموزش دهیم تا فراگیر شود. این مکتب به مدد انقلاب اسلامی آمده است و هرکس در هر جایی که حضور دارد باید از سیره و منش این شهید بزرگوار بهره ببرد چرا که این مکتب چیزی جز مکتب انبیا و اولیا و مکتب اسلام نیست.
سلطانی افزود: شهید مطهری در یکی از کتاب‌هایش به نهضت‌های صد‌ سال اخیر پرداخته و سیدجمال‌الدین اسدآبادی را سلسله‌جنبان نهضت‌های اسلامی معرفی کرده و می‌نویسد که وی حلقه وصل بین ملت‌های اسلامی بوده و تلاش‌های زیادی در ایجاد نهضت‌های اسلامی انجام داده و حتی تاثیرات فراوانی هم داشت.
سلطانی تصریح کرد: اما با همه این تأثیرات مقام سردار سلیمانی از لحاظ حلقه وصل بودن بین ملتهای اسلامی از سید جمال‌الدین اسدآبادی نیز بالاتر است؛ چرا که سردار شهید جرأت و جسارت گواهی دادن به وحدانیت پروردگار و معرفی خود به عنوان یک مسلمان شیعی را داشت.
در جلسات بعدی این نشست‌ها، سلطانی گفت: آنارشیسم بر اساس بی اعتقادی به نهادهای سیاسی و قضایی موجود و عمل کردن بیرون از چارچوب‌های قانونی شکل میگیرد. همچنین آنارشیست ها مخالف هر نوع قدرت سازمان یافته دینی هستند. بر این اساس آنها حاکمیت ولی فقیه را نفی کرده و نظام برخاسته از دین را بر نمی‌تابند. همچنین آنارشیست‌های التقاطی هستند که خواهان خروج از حاکمیت البته به شکل مسالمت‌آمیز هستند! آنارشیست‌ها شکل خشن‌تری هم برای نفی حاکمیت دینی دارند که " داعش" تبلور آن بود و سردار سلیمانی تا پای جان با آنها مبارزه کرد.
سلطانی تصریح کرد: مأموریت اصلی ترامپ قتل سردار سلیمانی بود، سرداری که مانعی برای اجرای سیاست‌های خاورمیانه‌ای آمریکا بود. از نظر آمریکا حالا دیگر سردار نیست و اکنون بایدن تصور می‌کند با فقدان سردار می‌تواند همان سیاست را ادامه دهد. انتقال 4 هزار داعشی به عراق، سازماندهی مجدد داعش در سوریه، آغاز سر بریدن‌ها و ایجاد هراس، شکل‌دهی انقلاب رنگی در روسیه برای مشغول‌کردن آن کشور به مسائل داخلی، همه پازل‌هایی است که خبر از نقش آمریکا در منطقه را می‌دهد؛ اما زهی خیال باطل، از برکت خون شهید سلیمانی، مقاومت هرگز نمی‌میرد.
حجه‌الاسلام و المسلمین  نوروز‌نژاد، دبیرکانون‌های خادمیاری استان آذربایجان‌غربی،از  دیگر سخنرانان این نشست ها به بیان ولایت مداری شهید سپهبد قاسم سلیمانی به عنوان سرباز ولایت پرداخت.
وی افزود: در اواخر عمر شریف سردار سلیمانی، بر اساس نظرسنجی‌هایی که انجام گرفته بود از وی به عنوان محبوب‌ترین فرد در کشور نام برده می‌شد؛ ولی با این وجود این مسائل باعث نمی‌شد که حاج قاسم سلیمانی، رضای خداوند را با رضای بندگان معامله کند و همین توجه به رضایت پروردگار بود که اثرگذاری وی را جهانی کرد.
وی تصریح کرد: به برکت اخلاصی که در وجود سردار سلیمانی بود، وی توانسته بود به دلها حکومت کند که همین خصوصیت یکی از ارکان مکتب سلیمانی است.
نوروزنژاد همچنین سردار سلیمانی را تربیت یافته مکتب حضرت زهرا سلام الله علیها معرفی کرده و گفت: برخی کارها هست که رهبر جامعه نمی‌تواند انجام دهد، بنابراین این وظیفه سربازان است که به این امور بپردازند و سردار سلیمانی با معرفی خود به عنوان سرباز ولایت، در صدد انجام منویات امام و رهبر خود بود.
فخرعلی قلی‌زاده، مدرس دانشگاه به بررسی زوایای وصیت نامه شهید سلیمانی پرداخته و افزود: یکی از ابعاد مکتب سلیمانی که مقام معظم رهبری مطرح نمودند و تأکید زیادی بر آن داشتند و ما موظف به تبیین آن هستیم بررسی و معرفی وصیت‌نامه ایشان است که عصاره تفکر این شهید در این وصیت متبلور می‌باشد .
وی افزود: در یک نگاه کلی شالوده فکری سردار سلیمانی در این وصیت به پنج بخش اصلی و مهم تقسیم شده است. در ابتدا اقرار و اعتقاد ایشان به اصول دین، که این نکته در جای جای این وصیت‌نامه، موج میزند و بلافاصله بعد از بیان اصول دین، در باب اعتقادات خود مسأله ولایت فقیه را مطرح می‌نمایند. اصل ولایت فقیه جزو اعتقادات اولیه شهید است. مبحث بعدی که در وصیت نامه خود به آن اشاره داشت، همراهی با رزمندگان و مجاهدین و انقلابیون است .
قلی‌زاده افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های بارز سردار سلیمانی در طول زندگی پربارش، به مانند رهبر انقلاب، تفکر فراجناحی است که در وصیت نامه خود نیز مطرح نموده است.
در اختتامیه این سلسله نشست‌ها، مهدی جوان، کارشناس‌ارشد علوم‌سیاسی، به بیان نکاتی پیرامون شهید سلیمانی پرداخت.

 
جوان گفت: هر مکتبی حاوی دستورالعمل‌ها و باید و نبایدهایی برای انسان است و تبلور عملی هر مکتب در انسان‌هایی ظهور می‌کند که این دستورالعملها را به منصه ظهور و بروز رسانده و عینیت می‌بخشند. در حاکمیت الهی امام جامعه به عنوان تبین‌کننده تئوریک مکتب اسلام بوده و مردم به عنوان امت ، در راستای کمک به امام جامعه برای پیاده کردن آمال مکتب حضور دارند. یکی از انسان‌های مکتب ساز در دوران کنونی به فرموده امام خامنه ای(مدظله العالی) سردار سلیمانی است.
وی افزود: ما باید به دنبال پاسخ به این سوال باشیم که شخصی مثل سردار شهید قاسم سلیمانی حائز چه خصوصیاتی بود که امام جامعه وی را مکتب‌ساز معرفی می‌کند؟ برای اینکه نقش قاسم‌های سلیمانی را درک کنیم باید بدانیم که چنین افرادی چند مسئولیت را همزمان ایفا می‌کنند چون مکتب دارای چندین بعد است. چنین افرادی باید بدانند در چه زمانی چه کارهایی را باید انجام دهند و بتوانند حوادث زمان را برای مردم تبین کنند چه این حوادث ساختگی و با اهداف خاص باشد یا واقعی و برخواسته از روند طبیعی زمان و مکان.
وی تصریح کرد: الگوسازی برای دیگران یکی دیگر از وظایف انسان‌های مکتب‌ساز است. تا بتوانند از این طریق از جهالت مدرن یعنی تقلید کوکورانه در امور بی‌ارزش و سطح پایین، مردم را دور نگه دارند و مکتب سلیمانی انسان را از این نوع جهالت نجات می‌دهد.
جوان گفت: نکته مهم در بحث مکتب‌سازی  بحث جایگاه امامت و ولایت جامعه است که سردار سلیمانی به بهترین‌وجه در رفتار و عمل خود آن را نشان داد و در مقابل رهبری جامعه خاضع و خاشع بود بطوری‌که وقتی امام جامعه مسئولیت قسمتی از امور جهان اسلام را به وی می‌سپارد وی شبانه‌روز و بی‌وقفه تلاش می‌کند تا خواسته امام جامعه را عملی کند، و این در حالی‌ست که شاهدیم در بعضی مسئولین برجسته کشور چنین خصوصیتی وجود ندارد.
جوان افزود: وقتی سپهبد سلیمانی سه بار قسم جلاله را یاد می‌کند و از مظلوم بودن امام جامعه سخن به میان می‌آورد باید بدانیم که وی به عنوان شخصی مکتب ساز و وارسته به نکته مهمی که همانا تمسک به ولایت است اشاره دارد. چرا که امام جامعه همواره بر مبنای فهم مردم از مسائل تصمیم می‌گیرد مگر در خصوص مسائل حیاتی اسلام.
جوان تصریح کرد: وقتی کسی مثل سردار سلیمانی رهبر جامعه را مظلوم خطاب می‌کند باید دانست که امام جامعه هرگز از طرف دشمن نمی‌تواند مظلوم واقع شود و چراکه این مظلومیت با ذات امامت جامعه مغایر است و امام جامعه، تنها زمانی مظلوم واقع می‌شود که شکل درستی از شناخت امام از طرف مردم شکل نگرفته باشد که در این صورت مظلوم امت خود واقع می‌شود. تلاش سردار سلیمانی از بین بردن این مظلومیت بود تا امام جامعه بتواند مجموعه جهان اسلام را به طرف ظهور انسان کامل بر روی زمین حرکت دهد و  اینجاست که ما باید نقش خودمان را بشناسیم و از آن مهم‌تر اینکه بتوانیم در بهترین وقت به ایفای نقش بپردازیم.